Zo werken wij in de onderbouwunit
In de onderbouwunit werken in de stamgroep: ”de Kikkerpoel”. Juf Nicole, juf Nadine en juf Jerney zijn de juffen van de Kikkerpoel. Juf Ilze is onze onderwijsassistent in de Onderbouw.Juf Flo en juf Nibal zijn dit schooljaar onze stagiaires in de onderbouwunit.
Gelukkig hebben we veel extra hulp in de onderbouwunit, dat is heel fijn. Zo kunnen wij in kleine groepjes kinderen extra begeleiden en aandacht geven.
‘Samen zijn we een unit’
De kinderen werken en leren regelmatig samen met kinderen uit andere leerjaren. Kinderen leren van en met elkaar. Tijdens gezamenlijke activiteiten maken de leerkrachten keuzes tussen instructies en lessen voor groepjes leerlingen of begeleiding van individuele leerlingen. Dit kunnen ook kinderen uit andere groepen zijn. Het gaat er namelijk om, dat de kinderen de juiste lessen, begeleiding (extra inoefentijd of wat uitdagendere werkjes) en coaching krijgen!
In de onderbouwunit werken de kinderen samen als unit in 1 ruimte. Door het werken, spelen en leren in de unit leren de kinderen:
- Werken met kinderen uit verschillende leerjaren.
- Omgaan met verschillen (van talenten en niveaus).
- Samenwerken
- Omgaan met keuzes en (eigen) verantwoordelijkheid.
- Anderen te helpen.
- Begrijpen hoe de organisatie werkt (digikeuzebord, instructielessen, verantwoordelijkheden en keuzes).
We werken elke dag met een vaste dagplanning, we merken dat kinderen een vast patroon fijn vinden. In de gehele unit werken we rondom hetzelfde thema. U merkt het misschien zelf ook dat de juffen nauw samenwerken. Dat doen we niet alleen om het goede voorbeeld te geven, maar ook omdat het heel belangrijk is om af te stemmen. Naast het samenwerken binnen de unit, werken we natuurlijk ook samen met de juffen uit de middenbouwunit.
We zorgen voor een goede afstemming. Ook is er goed contact met de juffen van Kibeo, elke maand komen de kinderen van Kibeo een week bij ons kijken. Zij nemen dan deel aan ons programma.
Thematisch onderwijs
Eerder dit jaar werkten we rondom het thema: Giga groen. Tijdens dit thema leren de kinderen over de natuur en de geschiedenis. We hebben in de klas een museum, een restaurant en we gaan er regelmatig op uit in de omgeving van de school. Binnen ieder thema staat leren door te spelen centraal. Kinderen mogen in de hoeken experimenteren, verwonderen en bewonderen.
We geven de kinderen door middel van het thema een breed aanbod, zo bieden we talloze activiteiten aan op rekenen, taal, sociaal-emotioneel en motorisch gebied. We proberen het spel in de hoeken en het werken goed te observeren en te begeleiden. We observeren en volgen de kinderen door middel van de ontwikkelingslijnen in het Digikeuzebord (jongste kinderen). Dit wordt met de ouders besproken tijdens de ontwikkelgesprekken. Wij sluiten ook ons aanbod hierop aan.